“Υγιείς” ασθενείς απευθύνονται στο πλαστικό χειρουργό για να γίνουν “πιο υγιείς”.
Τι και πότε δεν πρέπει να χειρουργείται
Υπάρχει ιδιαιτερότητα στην ειδικότητα της αισθητικής-πλαστικής χειρουργικής.
“Υγιείς” ασθενείς απευθύνονται στο πλαστικό χειρουργό για να γίνουν “πιο υγιείς”. Αυτό και μόνο θα πρέπει να κάνει τους ”ασθενείς” πιο επιφυλακτικούς και τους πλαστικούς χειρουργούς πιο υπεύθυνους.
Ο “ασθενής” και ο χειρουργός θα πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τη σχέση και δυναμική “κίνδυνος- όφελος”. Από τη διαδικασία θα πρέπει ο “ασθενής” να είναι ευτυχισμένος και ο χειρουργός περήφανος.
Η μεγάλη δημοσιότητα της πλαστικής χειρουργικής, το μεγάλο άγχος των χειρουργών να κερδίσουν μεγαλύτερο μέρος της “αγοράς” αλλά και η παρείσφυση ξένων προς την ειδικότητα γιατρών να κερδίσουν το “ψωμί” τους,έχει σαν αποτέλεσμα από τη μεριά των “ασθενών” να εξιδανικευτεί η αισθητική χειρουργική και από τη μεριά των χειρουργών να χειρουργούν χωρίς ενδείξεις.
Στον αντίποδα αυτής της κατάστασης, έχουμε “ασθενείς” στρεβλά ενημερωμένους, που απομονώνουν ατυχή περιστατικά, συχνά διογκούμενα από τα μέσα ενημέρωσης, και υπερβολικά φοβισμένους για μια απλή αισθητική επέμβαση. Εκατομμύρια αισθητικές επεμβάσεις γίνονται ανά τον κόσμο με ασφαλή και άριστα αποτελέσματα.
Τι θα πρέπει οι “ασθενείς” να έχουν υπόψη τους πριν αποφασίσουν να μπουν στο χειρουργείο;
• Να απευθύνονται σε πλαστικό χειρουργό. (κατάλογος πλαστικών χειρουργών υπάρχει και αναζητείται είτε στην εταιρεία πλαστικών χειρουργών (www.hespras.gr ) είτε στους ιατρικούς συλλόγους της περιοχής δραστηριότητας του γιατρού.)
• Να ενδιαφέρονται για γνωστή αισθητική επέμβαση (π.χ. κοιλιοπλαστική, αύξηση μαστού, βλεφαροπλαστική, ανόρθωση γλουτών κλπ ) και να είναι επιφυλακτικοί σε περίεργους όρους και επεμβάσεις (παρειοπλαστική , χειλεοπλαστική, χρυσές κλωστές, κλπ)
• Να ενημερώνονται για το τι μπορεί να διορθώσει μια επέμβαση και τι μπορεί σαν “αντάλλαγμα” να τους αφήσει. Θα υπάρχει “αντάλλαγμα” στην επέμβαση που ζητούν; Θα είναι μεγαλύτερο το κέρδος από το “αντάλλαγμα”;
• Πόσος θα είναι ο χρόνος της μετεγχειρητικής περιόδου στη περίπτωση της χειρότερης επιπλοκής; Πόσο δύσκολα και πόσο εύκολα διορθώνεται μια επιπλοκή;
• Να αυτοψυχαναλυθούν. Είναι ο λόγος αναζήτησης μιας αισθητικής επέμβασης προσωπική τους ανάγκη, ή προσφορά σ’ ένα αγαπημένο τους πρόσωπο; Είναι αντικειμενικό το πρόβλημά τους ή είναι υπερβολικοί; Ας προσπαθήσουν να εκμαιεύσουν τη γνώμη των άλλων με πλάγιο τρόπο. Ας επισκεφθούν το πλαστικό χειρουργό της τελικής επιλογής τους και ας προσπαθήσουν να πάρουν απάντηση στην αντικειμενικότητα του προβλήματος τους και στη δυνατότητα να διορθωθεί.
Η σωστή επιλογή των “ασθενών” από το πλαστικό χειρουργό καθώς και η σωστή ιατρική διάγνωση θα φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα. Η εκτέλεση μιας άριστης επέμβασης σε “ακατάλληλο ασθενή” αποτελεί λάθος, εξίσου σοβαρό, με την κακή εκτέλεση μιας αισθητικής επέμβασης σε “κατάλληλο ασθενή”. Είναι προσόν και πλεονέκτημα των πλαστικών χειρουργών να μπορούν να αρνηθούν τις “ιατρικές” τους υπηρεσίες σε ασθενή. Πόσοι όμως το εκμεταλλεύονται σωστά;
Κύριο μέλημα των πλαστικών χειρουργών είναι προσπαθήσουν να διερευνήσουν την αιτία αναζήτησης μιας αισθητικής επέμβασης, καθώς και την αντικειμενικότητα του προβλήματος.
• Πρέπει να αποφύγουν καταστάσεις που συνοδεύονται από ψυχιατρικές διαταραχές έστω και αν το αισθητικό πρόβλημα είναι αντικειμενικό. Ο θεράπων γιατρός πρέπει να είναι άλλος.
• Πρέπει να αποφύγουν επεμβάσεις σε “ασθενείς” που οδηγούνται σ’ αυτές από τρίτους.
• Πρέπει να διερευνούν την αιτία και τα κίνητρα των ασθενών. Πολλά αιτήματα των ασθενών δεν είναι τόσο “αθώα” και κάποια μπορεί να έχουν νομικές προεκτάσεις.
• Πρέπει να ζυγίσουν τη προσφορά τους και το αποτέλεσμα με τη προσδοκία του “ασθενούς” και πάντοτε να έχουν προεγχειρητικές φωτογραφίες. Είναι εκπληκτικό το πόσο εύκολα ξεχνάμε.