Συμβουλές για να Επικοινωνείτε Αποτελεσματικά με ‘Ατομο που Πάσχει από Alzheimer
Η νόσος του Alzheimer σταδιακά απομακρύνει το νόημα από τις λέξεις, προκαλεί σύγχυση, θυμό και φόβο. Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε και να διαχειριστείτε πιο αποτελεσματικά μια τέτοια κατάσταση.
Όταν προσπαθείτε να επικοινωνήσετε με κάποιο άτομο που πάσχει από Alzheimer μπορεί να αισθανθείτε σαν να παίζετε το θέατρο του παραλόγου και αυτό διότι ένα από τα χαρακτηριστικά αυτής της ασθένειας είναι ότι αργά αλλά σταδιακά καταστρέφει τις ικανότητες επικοινωνίας με αποτέλεσμα οι λέξεις ή η συμπεριφορά ενός πάσχοντα να μην βγάζουν νόημα.
Το προσφιλές σας άτομο μπορεί να αντιμετωπίζει την ίδια δυσκολία με εσάς για να κατανοήσει αυτά που του λέτε. Το αποτέλεσμα της παρανόησης των λεγομένων μπορεί να επηρεάσει την ψυχραιμία όλων όσων εμπλέκονται στον διάλογο, κάνοντας την επικοινωνία ακόμη πιο δύσκολη. Αυτό μπορεί να προκαλέσει απίστευτη σύγχυση και στους δύο.
Κλιμάκωση του προβλήματος
Η βλάβη που προκαλεί το Alzheimer στις συνδέσεις των νευρώνων του εγκεφάλου μπορεί να καταστήσει πιο δύσκολη την αναζήτηση και την κατανόηση των λέξεων. Η έκφραση ‘το έχω στην άκρη της γλώσσας μου’ όταν ψάχνουμε να βρούμε την κατάλληλη λέξη για μια έννοια γίνεται πολύ συχνό χαρακτηριστικό των ατόμων που πάσχουν από την νόσο Alzheimer. Συχνά, μίλα λέξη υποκαθίσταται λανθασμένα έναντι μιας άλλης. Το προσφιλές σας άτομο μπορεί ακόμη να εφεύρει μια εντελώς νέα λέξη για να περιγράψει ένα οικείο αντικείμενο. Επίσης μπορεί να ‘κολλήσει’ σε μια κατάσταση όπου ακριβώς όπως ο δίσκος που κολλούσε παλιά στο γραμμόφωνο, επαναλαμβάνει συνέχεια την ίδια φράση ή ερώτηση ξανά και ξανά.
Περαιτέρω χαρακτηριστικά ατόμων που πάσχουν από Alzheimer:
• Χάνουν τον ειρμό των σκέψεών τους
• Καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια για να οργανώσουν λογικά τις λέξεις
• Χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να κατανοήσουν τι τους λέτε
• Καταριούνται ή χρησιμοποιούν προσβλητικό λεξιλόγιο
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε;
• Κάντε υποχωρήσεις. Προσπαθείστε να θυμηθείτε ότι το αγαπημένο σας άτομο δεν συμπεριφέρεται έτσι επίτηδες. Μην το παίρνετε προσωπικά. Πολλές φορές μιλάει η ασθένεια αντί για αυτόν και όχι ο ίδιος.
• Δείξτε ενδιαφέρον. Κρατήστε οπτική επαφή και μείνετε κοντά στο αγαπημένο σας πρόσωπο έτσι ώστε να γνωρίζει ότι τον ακούτε και προσπαθείτε να τον κατανοήσετε.
• Αποφύγετε αντιπερισπασμούς και θορύβους. Η επικοινωνία είναι δύσκολη, αν όχι ακατόρθωτη σε ένα περιβάλλον γεμάτο συνεχή οπτικά ερεθίσματα και ήχους.
• Χρησιμοποιείστε απλή γλώσσα. Χρησιμοποιείστε μικρές προτάσεις και απλές λέξεις. Αποφύγετε περίπλοκες ερωτήσεις ή οδηγίες. Όταν κάνετε μια πρόταση ή ερώτηση, διασπάστε την σε μέρη. Η αντίθετη πρακτική θα οδηγήσει σε αποτυχημένη προσπάθεια για επικοινωνία με ένα άτομο που πάσχει από Alzheimer.
• Μην διακόπτετε. Μπορεί να χρειαστούν μερικά λεπτά μέχρι να ανταποκριθεί το αγαπημένο σας άτομο. Αποφύγετε κριτική, βιασύνη, διόρθωση και αντίλογο.
• Χρησιμοποιείστε παραδείγματα και οπτικά ερεθίσματα για να βελτιώσετε την αναγνώριση των αντικειμένων. Για παράδειγμα πάρτε τον ασθενή από το χέρι, πηγαίνετε σε ένα σημείο όπου φαίνεται το μπάνιο, πριν τον ρωτήσετε αν θέλει να πάει στη τουαλέτα.
• Μην διαφωνείτε. Σε αυτή την ασθένεια η λογική και η επιχειρηματολογία μειώνονται χρόνο με τον χρόνο. Αποφύγετε να πείσετε τον ασθενή ότι εκείνος κάνει λάθος και εσείς έχετε δίκιο, γιατί σε αυτή την περίπτωση το μόνο που θα καταφέρετε είναι να προκαλέσετε θυμό και αγανάκτηση.
• Παραμείνετε ψύχραιμος και χαλαρός
Ακόμη και αν νιώθετε ότι ξεχειλίζετε από θυμό, προσπαθήστε να κρατήστε την φωνή σας σε χαμηλό τόνο και δείξτε ψυχραιμία. Αν οι λέξεις και ο τρόπος που τις εκφέρεται δεν ταιριάζουν, μπορεί να προκαλέσουν σύγχυση στον πάσχοντα. Η μη λεκτική επικοινωνία, συμπεριλαμβανομένου του τόνου της φωνής, συχνά στέλνουν ένα πιο καθαρό μήνυμα από αυτά που λέτε με λόγια.
Πηγή: www.mayoclinic.com/health/alzheimers/AZ00004