«Προσοχή στην τσάντα και στη στάση στο θρανίο»
Ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά μέσα από πολλές δυσκολίες σε όλα τα επίπεδα. Τα παιδιά καλούνται να σηκώσουν το φορτίο της μάθησης, που συνήθως το φανταζόμαστε μέσα σε μια τσάντα με σχολικά βιβλία – και δικαίως. Ομως, αυτό το φορτίο γνώσης γίνεται δυσβάσταχτο για το ακόμη άπλαστο μυοσκελετικό σύστημα των παιδιών, καθώς είναι δυσανάλογο με τις σωματικές αντοχές του.
Υπάρχουν ερωτήματα και απορίες γύρω από αυτό το θέμα.
– Υπάρχει κίνδυνος από το βάρος της σχολικής τσάντας;
«Φυσικά υπάρχει. Το βάρος όσο πιο πολλή ώρα το μεταφέρει ο μαθητής τόσο επιβαρύνει το μυοσκελετικό του σύστημα. Το πόσο, μας το επιβέβαιώνουν και οι γονείς ή οι συνοδοί των παιδιών, που συχνά το μεταφέρουν και οι ίδιοι και κουράζονται».
– Τι επιβαρύνεται περισσότερο;
«Κυρίως η σπονδυλική στήλη και τα άνω άκρα. Οταν η τσάντα είναι για πολλή ώρα στην πλάτη, το σώμα του μαθητή γέρνει μπροστά προσπαθώντας να αντέξει το φορτίο. Αυτό δημιουργεί μικροκακώσεις και συχνά πόνους στη ράχη, τον αυχένα και στη μέση. Παραλλήλα,όταν κρατάει για πολλή ώρα την τσάντα στα χέρια, υπάρχει κίνδυνος να υποστεί μυοσυνδεσμικές κακώσεις στους ώμους, τον αγκώνα και στον καρπό».
– Πώς να σηκώνει την τσάντα ο μαθητής;
«Ανάλογα με την ηλικία και το σωματότυπο του κάθε παιδιού, επιλέγεται και ο τρόπος. Ο καταλληλότερος είναι στην πλάτη και εναλλάξ στους ώμους. Δηλαδή μία κυκλική χρήση, ώστε πριν καταπονηθεί η πλάτη, να χρησιμοποιηθούν οι ώμοι ή και τα χέρια. Σε περίπτωση που κουραστεί πολύ, συνιστάται ολιγόλεπτη στάση και χρήση του πιο δυνατού σημείου του σώματος. Ιδανική θα ήταν η χρήση τσάντας με ροδάκια».
– Να γίνει ελαφρύτερη;
«Θα έπρεπε από το υπουργείο Παιδείας να διαχωριζόταν η διδακτέα ύλη ανά τρίμηνο ή ανά εξάμηνο, ώστε να μη μεταφέρουν οι μαθητές την ύλη όλης της σχολικής χρονιάς. Αυτό έχει βέβαια ένα μεγαλύτερο κόστος, αλλά θα αποσβεσθεί από το υπ. Υγείας, που σε περίπτωση κακώσεων θα κληθεί να αναλάβει την αποκατάσταση του μαθητή. Εναλλακτικά, μπορούν να το κάνουν οι ίδιοι οι γονείς, χωρίζοντας με βιβλιοδεσία τα βιβλία σε δύο ή σε τρία μέρη».
– Η στάση στο θρανίο;
«Η στάση του μαθητή επηρεάζεται από την εργονομία του θρανίου και του καθίσματος, το οποίο θα πρέπει να κατασκευάζεται βάσει των αναγκών του σώματος για τη διατήρηση της σωστής στάσης. Ο μαθητής θα πρέπει να αποφεύγει το “καμπούριασμα” της πλάτης για πολλή ώρα και να διδαχθεί τον ορθό τρόπο καθίσματος από τους ειδικούς».
– Ενοχος ο υπολογιστής;
«Σαφώς, αν σκεφθούμε έξι ώρες στο σχολείο καθιστοί και άλλες τόσες στο φροντιστήριο ή στο διάβασμα και στον Η/Υ, τότε μένει ελάχιστος χρόνος για να υποστηριχθεί η διποδική και ορθή στάση».
– Κρίσιμη η ηλικία αυτή;
«Οι ηλικίες 10-14 χρόνων είναι οι σπουδαιότερες στο να ανακαλύψουμε αν κάποιο παιδί έχει σκολίωση ή κύφωση ή κακή στάση και να το αντιμετωπίσουμε. Μια συστηματική εκτίμηση και παρακολούθηση από τους γονείς, αλλά και από τους δασκάλους και κυρίως τους ειδικούς φυσικής αγωγής μπορεί να εντοπίσει τυχόν πρόβλημα και να αντιμετωπιστεί εγκαίρως».