‘Θεωρητικά και κλινικά θέματα γνωστικής / νοητικής αποκατάστασης: μια πολυτροπική προσέγγιση’.
Πρόκειται για ένα βιβλίο που συνδυάζει τις τελευταίες θεωρητικές εξελίξεις στον γενικότερο χώρο των γνωστικών νευροεπιστημών – γνωστική/νευροψυχολογική θεωρία, με την προσωπική κριτική ματιά ως αποτέλεσμα της καθημερινής πράξης και προσωπικής αναζήτησης και πειραματισμού για τις βέλτιστες κλινικές πρακτικές αποκατάστασης.
Ακόμα, ο τρόπος που είναι γραμμένο είναι τέτοιος (ή τουλάχιστον το ευελπιστώ), ώστε να είναι κατάλληλο τόσο για προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, όσο και για τους επαγγελματίες και τους σημαντικούς άλλους που έχουν αγάπη κ ενδιαφέρον για το αντικείμενο και κίνητρο να καταλάβουν το φυσιολογικό υπόβαθρο, τη λογική πίσω από το σύνολο των λεγόμενων ΄΄μη παρεμβατικών΄΄, μαθησιακού χαρακτήρα, παρεμβάσεων (από μουσικοθεραπεία μέχρι κινησιοθεραπεία) όπως στην περίπτωση των επίκτητων και μη εγκεφαλικών βλαβών, των διαφόρων ψυχοθεραπευτικών προσεγγίσεων, των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (διάγνωση και αποκατάσταση)
κ.ο.κ.
Επιπλέον, αναφέρονται αναλυτικά πολλά επιμέρους κλινικά θέματα που άπτονται της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξεως και γενικότερα της ανθρώπινης συμπεριφοράς, όπως είναι οι θεωρίες μάθησης, αρχές μάθησης, μαθησιακές δυσκολίες, μοντέλα λεκτικής επεξεργασίας, συνειδητή και ασυνείδητη μάθηση, αρχές νευροπλαστικότητας, πολυ-αισθητηριακή αντίληψη, ψυχοεκπαίδευση, ψυχθεραπευτικές προσεγγίσεις, ο ρόλος της προσδοκίας (Placebo) κ.ο.κ.
Τέλος, το μεγάλο του πλεονέκτημα έγκειται, νομίζω, στο ότι προτρέπει και εμπνέει τον αναγνώστη να δοκιμάσει και να αναζητήσει καινούργιες πιθανές θεραπευτικές παρεμβάσεις, μέσω της αναφοράς στο τι είναι γνωστό, τι όχι, τι λείπει και προς τα που θα μπορούσαν να στραφούν οι πιθανές ερευνητικές/κλινικές προσπάθειες.
Το παρόν σύγγραμμα χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο γίνεται η απαραίτητη αναφορά σε βασικά θεωρητικά ζητήματα που αφορούν τόσο το γνωστικό κομμάτι της αποκατάστασης όσο και το βιολογικό της υπόβαθρο.
Συγκεκριμένα παρουσιάζονται και αναλύονται όροι όπως το τι είναι η Γνωστική (νοητική) αποκατάσταση, τι είναι η Νευροψυχολογία, τι είναι ο Νους (η σκέψη), τι μετράνε τα διάφορα τεστ νοημοσύνης και τι οι διάφορες νευροαπεικονιστικές μέθοδοι (μαγνητικές/αξονικές). Επίσης, γίνεται μια σύντομη και με απλά λόγια αναφορά στον εγκέφαλο, τα βασικά στοιχεία δομής και φυσιολογίας του (πως λειτουργεί), την εξελικτική του πορεία και κάποιους νόμους που διέπουν την λειτουργία του. Τέλος, γίνεται αναφορά στο πως ο Εγκέφαλος διαμορφώνεται από τις εμπειρίες της ζωής, από την μάθηση (εγκεφαλική ή νευρωνική πλαστικότητα)
Στο δεύτερο μέρος, κάνω μια επιλεκτική αναφορά σε επιμέρους κλινικά και θεωρητικά ζητήματα από μια ευρεία γκάμα θεμάτων, προτείνοντας στο τέλος των περισσοτέρων κεφαλαίων και μια πιθανή εφαρμογή που θα μπορούσαν αυτά να έχουν: Πως αναπτύσσεται ο εγκέφαλος των παιδιών (Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία), πως η εμπειρία επηρεάζει την κληρονομικότητα (στοιχεία επιγενετικής), πως τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος σχετίζονται με το τι αντιλαμβανόμαστε, τι είναι η Προσοχή κ πως επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες όπως η μουσική (Μουσικοθεραπεία), το άρωμα (Αρωματοθεραπεία), το φως, τη θερμοκρασία, τη διατροφή κο.κ.
Επίσης, γίνεται αναφορά στο τι είναι η Προσδοκία (Placebo), o Διαλογισμός, το Ασυνείδητο, η σχέση Γλώσσας με τη νόηση, η σχέση κίνησης με τη νόηση, τι είναι η Μάθηση, η βιοανατροφοδότηση (Biofeedback) , η αυτο-επίγνωση κ.ο.κ.
Τέλος, το τρίτο και τελευταίο κομμάτι του βιβλίου αυτού αποτελεί το παράρτημα, όπου στο πρώτο του μέρος παρουσιάζονται περιληπτικά τα πιο γνωστά είδη ψυχοθεραπείας, ενώ προτείνεται (ή καλύτερα περιγράφεται) από τον συγγραφέα ένα ΄΄ιδανικό΄΄ κλινικό μοντέλο ψυχοθεραπείας, με βάση τα ευρήματα της γνωστικής αποκατάστασης και των γνωστικών νευροεπιστημών. Το παράρτημα τελειώνει με την παρουσιάσει ενός υποδείγματος μιας γνωστικής/λειτουργικής διερεύνησης ενός περιστατικού, υπόδειγμα του οποίου το σκεπτικό και η διαδικασία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κλινικός οδηγός μιας ποιοτικής αξιολόγησης για όλες τις νοητικές λειτουργίες.