Μήπως παρατηρήσατε, ότι η φωνή σας έχει αλλάξει ;
Πάσχετε από συχνές βραχνάδες ή παροδικές αφωνίες;
Η ένταση της φωνής μειώθηκε ή στριγγλίζετε και νοιώθετε πόνο;
Κουράζεστε με την διάρκεια ομιλίας και κλείνει η φωνή σας;
Καταβάλλετε αυξημένη πίεση για την παραγωγή φωνής;
Έχετε την αίσθηση ενός ξένου σώματος στο λαιμό;
Έχετε δυσκολία στην κατάποση;
Τότε, ίσως πάσχετε από δυσφωνία ή διαταραχή της φωνής…
Δυσφωνία, είναι ο ιατρικός όρος, ο οποίος περιγράφει τις διαταραχές της φωνής.
Η δυσφωνία προκύπτει από μια ανωμαλία των δομών ή των λειτουργιών του συστήματος της παραγωγής φωνής και μπορεί να προκαλέσει σωματικό άλγος, μια προσωπική ανικανότητα επικοινωνίας, και μια επαγγελματική ή κοινωνική αναπηρία.
Ένα άτομο το οποίο πάσχει από δυσφωνία, ενδέχεται να παράγει τραχειά, πνιγενή, μειωμένης έντασης, με σπασίματα, αναπνευστική, βραχνή ή αδύναμη φωνή.
Βασική προϋπόθεση, για να χαρακτηριστεί δυσφωνικός είναι να παράγει έστω ένα είδος φωνής.
Αν δεν παράγει καθόλου φωνή, τότε χαρακτηρίζεται ως άτομο, το οποίο πάσχει από Αφωνία.
Η αιτία της δυσφωνίας είναι γενικά πολυπαραγοντική.
Οι γενετικοί παράγοντες μπορεί να προδιαθέτουν ένα άτομο σε διαταραχές της φωνής. Χρόνιες και οξείες μεταβλητές μπορεί να επισπεύσουν την δυσφωνία. Αυτές περιλαμβάνουν επαγγελματικές φωνητικές απαιτήσεις, τα φάρμακα, τα προβλήματα υγείας, το περιβάλλον, ένα φυσικό τραύμα, και τις επιλογές του τρόπου ζωής. Η δυσφωνία, γενικότερα σαν όρος, περιγράφει και αναφέρεται στα συμπτώματα και αποτελέσματα της παθολογίας του λάρυγγα όπως οι κάλοι, οι πολύποδες και οιδήματα φωνητικών χορδών, στο σημείο δηλαδή όπου παράγεται η φωνή.
Η δυσφωνία εμφανίζεται συχνότερα σε ανθρώπους που το επάγγελμά τους εξαρτάται από τη φωνή και την ομιλία, όπως π. χ οι εκπαιδευτικοί, οι τραγουδιστές, οι ηθοποιοί, οι εργαζόμενοι σε τηλεφωνικά κέντρα, αλλά και σε οποιονδήποτε άνθρωπο χρησιμοποιεί περισσότερο χρόνο και εντατικά τη φωνή του για την καθημερινή επικοινωνία ή εργασία.
Καμία φωνή δεν είναι βραχνή από φυσικού της.
Οποιαδήποτε δυσκολία στην παραγωγή φωνής συνήθως οφείλεται σε παθολογική κατάσταση των ιστών του λάρυγγα και συχνότερα των φωνητικών χορδών. Όπως όλες λοιπόν οι παθολογικές καταστάσεις, έτσι και η δυσφωνία χρήζει απαραίτητης διάγνωσης και κατάλληλης θεραπείας ώστε να αποκατασταθεί η υγεία και η σωστή λειτουργία των φωνητικών χορδών, για μια άνετη και αποδοτική λεκτική επικοινωνία.
H δυσφωνία προκαλεί αναστάτωση στην ποιότητα της ζωής, όπως στηθάγχη, ισχιαλγία, και χρόνια ιγμορίτιδα.
Τα επικοινωνιακά προβλήματα, τα οποία σχετίζονται με δυσφωνία μπορούν να οδηγήσουν σε κοινωνική απόσυρση, επαγγελματικά μειονεκτήματα, και στην κατάθλιψη.
Οι διαταραχές της φωνής αποτελούν ένα διαδεδομένο και σημαντικό πρόβλημα. Ο γενικός στόχος για τον ασθενή με δυσφωνία είναι η βέλτιστη μακροπρόθεσμη ποιότητα φωνης και επικοινωνιακή λειτουργία με ελάχιστη υποτροπή. Η διάγνωση και η θεραπεία θα πρέπει να είναι τόσο αποτελεσματική και αποδοτική.
Η λογοθεραπεία είναι αναπόσπαστο στοιχείο της παρέμβασης και συμβάλλει τόσο την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα της.
Στοιχεία από κλινικές μελέτες τεκμηριώνουν την αποτελεσματικότητα της θεραπείας φωνής για ένα φάσμα των φωνητικών διαταραχών σε ενήλικες και παιδιά.
Κάποιες μέθοδοι που ακολουθούνται για την προστασία των φωνητικών χορδών είναι και οι ακόλουθες:
A. Μερική ανάπαυση των φωνητικών χορδών.
Αυτό περιλαμβάνει μερική ανάπαυση των φωνητικών χορδών όπου για ένα χρονικό διάστημα από 4 έως 7 ημέρες δε θα χρησιμοποιείς τη φωνή για παραπάνω από 15 λεπτά για κάθε ημέρα. Συνήθως αυτή η μέθοδος καλό είναι να ακολουθείται σε συνδυασμό με την επίβλεψη ενός Λογοθεραπευτή καθώς τα πλεονεκτήματά και τα μειονεκτήματά ποικίλλουν από άτομο σε άτομο.
B. Μειώνοντας τη χρήση της φωνής και αποκτώντας την κατάλληλη ενημέρωση.
Αυτό πετυχαίνεται με το να γίνεσαι λακωνικός κατά την επικοινωνία, με το να αποφεύγεις να μιλάς υψώνοντας τη φωνή, με το να πραγματοποιείς σύντομες τηλεφωνικές κλήσεις, και να αποκλείεις χρήση των φωνητικών χορδών χωρίς να αποσκοπείς να μιλήσεις (κάνοντας ήχους και ηχητικά εφφέ, να κάνεις πως καθαρίζεις το λαιμό σου, να βήχεις άσκοπα και άλλες συνήθειες).
Γ. Προθερμαίνοντας τις φωνητικές χορδές.
Πριν χρησιμοποιήσεις τη φωνή για επαγγελματικό λόγο είτε αυτός είναι για μια ομιλία, για τραγούδι, καλό είναι να προηγείται μια σύντομη περίοδο με ασκήσεις προθέρμανσης και ήπιες φωνητικές ασκήσεις. Αυτές οι τεχνικές σε βοηθούν να ”μπεις” μέσα στη φωνή σου, να αισθανθείς χαλαρωμένος και να αισθανθείς ικανός για να παράγεις ήχο. Σκέψου πόσο σημαντική μπορεί να είναι για το επάγγελμά σου η εξοικονόμηση φωνητικών δυνάμεων!
Δ. Αποφεύγοντας στρεσογόνα περιβάλλοντα και καταστάσεις.
Αποφεύγοντας ή τροποποιώντας τόσο εσωτερικούς (σωματικούς ή ψυχολογικούς) και εξωτερικούς (περιβάλλον) παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία των φωνητικών χορδών. Εάν δε μπορείς να τους αποφύγεις ταυτόχρονα όλους μαζί, τότε καλό είναι να φροντίζεις να έχεις συχνά διαλείμματα κατά τη φώνηση. Εάν το περιβάλλον που εργάζεσαι είναι πολύ μεγάλος σαν χώρος, προσπάθησε να δημιουργήσεις ένα μικρότερο χώρο μέσα σε αυτό. Θυμήσου άλλωστε ότι ένας μεγάλος χώρος δημιουργεί δυσκολία και για τον ακροατή εξίσου. Επίσης καλό είναι να έχεις νερό μαζί σου καθώς μιλάς και να κάνεις μασάζ φωνητικών χορδών εάν αισθάνεσαι πίεση στις φωνητικές σου χορδές.
Ε. Βελτιώνοντας τη γενική υγεία.
Μην πιέζεις τον εαυτό σου όταν αισθάνεσαι αδιάθετος ή συναισθηματικά φορτισμένος. Η αφυδάτωση, η κούραση και άλλες καταστάσεις που έχουν να κάνουν με τη γενική υγεά μπορεούν να επηρεάσουν τις φωνητικές χορδές καταρχάς με το να μη λιπαίνονται επαρκώς κατά τη φώνηση. Μία καλή πνευματική και σωματική υγεία, η συχνή σωματική άσκηση και η επαρκής ξεκούραση είναι το κλειδί για μία ποιοτική κατάσταση των φωνητικών σου χορδών. Προσπάθησε να μην πιέζεις τον εαυτό σου να αποδώσει όταν ουσιαστικά αισθάνεσαι πως αυτό δεν είναι εφικτό.
Στ. Ακυρώνοντας υποχρεώσεις μικρής σημασίας.
Αυτό είναι σημαντικό όταν αισθάνεσαι κρυωμένος, βήχεις είτε αντιμετωπίζεις μια αλλεργιογόνο κατάσταση. Η πιθανότητα να δημιουργήσεις πρόβλημα ή να επιδεινώσεις το ήδη υπάρχον είναι πολύ πιο υψηλή σε τέτοιες καταστάσεις. Έτσι καλό είναι να αποφεύγεις γενικότερα να κουράζεις τις φωνητικές σου χορδές όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο.