Καρδιαγγειακές παθήσεις:Θεμέλιος λίθος για την αποτελεσματική θεραπεία η συνεργασία γιατρού και ασθενούς
H ορθή επικοινωνία ιατρού και ασθενή αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για την έγκαιρη διάγνωση και αποτελεσματικότερη θεραπευτική αντιμετώπιση. Για να μπορέσει το θεραπευτικό πλάνο διαχείρισης να αποδώσει τα μέγιστα, προϋποθέτει όχι μόνο την κατανόησή του σε βάθος από τους ασθενείς, αλλά και την συνδιαμόρφωσή του από γιατρό και ασθενή, ώστε η θεραπεία να είναι προσαρμοσμένη στα ατομικά χαρακτηριστικά και ανάγκες κάθε ασθενούς.
Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες, η καλή επικοινωνία διαδραματίζει τον ίδιο σημαντικό ρόλο με τη λήψη της σωστής φαρμακευτικής αγωγής. Εξίσου σημαντικός, όμως, είναι και ο ρόλος των φροντιστών των ασθενών με καρδιαγγειακές παθήσεις.
Αυτή τη νέα προσέγγιση υλοποιεί το «Σχολείο Ασθενών με Καρδιαγγειακές Παθήσεις» της Γ΄ Καρδιολογικής Κλινικής του ΑΠΘ, με τη διοργάνωση διαδραστικής ημερίδας την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου, στις 7μ.μ, στο ισόγειο του συνεδριακού κέντρου του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
«Ο ασθενής δεν είναι και δεν μπορεί να αποτελεί στατιστικό αποτέλεσμα μέσου όρου. Η εξατομικευμένη θεραπεία, που είναι το ζητούμενο της σύγχρονης ιατρικής πρακτικής, μπορεί να φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα, όταν βρούμε κοινή γλώσσα με τον ασθενή. Η λήψη αποφάσεων για τη θεραπεία από κοινού με τον ασθενή συμβάλλει στη συμμόρφωσή του. Το σχολείο ασθενών έρχεται να καλύψει αυτό το κενό της ενημέρωσης και της καλύτερης κατανόησης. Η δυτική ιατρική έχει κατηγορηθεί ότι παραβλέπει ατομικά χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να λαμβάνει υπόψη της, βασισμένη στην τεκμηρίωση, δηλαδή στην εφαρμογή των στατιστικών που προκύπτουν για μεγάλες ομάδες ασθενών και δείχνουν αν μία θεραπεία είναι αποδοτική ή όχι», δηλώνει ο καθηγητής καρδιολογίας και διευθυντής της Γ΄ καρδιολογικής κλινικής, Βασίλειος Βασιλικός.
Όπως εξηγεί «τα βιώματα που είχα ως ασθενής COVID-19 για μεγάλο χρονικό διάστημα με βοήθησαν να αντιληφθώ τα κενά στην επικοινωνία μεταξύ ασθενών και ιατρικού προσωπικού.
Αυτό ήταν το έναυσμα για τη δημιουργία σχολείου καρδιολογικών ασθενών. Πολλές φορές, γιατροί και νοσηλευτές, παρά την καλή διάθεσή μας, επειδή δεν έχουμε τον απαιτούμενο χρόνο για ενημέρωση σε βάθος, δεν γινόμαστε αντιληπτοί από τους ασθενείς με συνέπεια να μην κατανοούν αυτό που τους λέμε και κατ’ επέκταση να μην συμμορφώνονται με την προτεινόμενη θεραπεία. Επειδή πιστεύουμε ότι συμμορφωμένοι ασθενείς είναι μόνο οι καλά ενημερωμένοι ασθενείς, ξεκινήσαμε το σχολείο πιλοτικά με έναν μικρό αριθμό καρδιολογικών ασθενών.
Στις συναντήσεις που προηγήθηκαν, εξηγήσαμε τις βασικές καρδιολογικές παθήσεις και ακούσαμε τις απορίες και τους προβληματισμούς τους. Ταυτόχρονα εκπαιδευτήκαμε από τους ασθενείς μας, γιατί μας έδειξαν τι είναι σημαντικό γι αυτούς. Θέλουν να γνωρίζουν ποια είναι η πάθησή τους, τι πρέπει να κάνουν, τι επιλογές έχουν, ζητούν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματά τους».
Να σημειωθεί ότι οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν τη σημαντικότερη αιτία θανάτου παγκοσμίως. Μάλιστα, παρά την μεγάλη εξέλιξη στον τομέα της θεραπευτικής, τα ποσοστά νοσηρότητας και θνητότητας παραμένουν υψηλά. Η σωστή ενημέρωση των ασθενών, αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου έχει αναγνωριστεί ως ο θεμέλιος λίθος της πρόληψης, της έγκαιρης διάγνωσης, αλλά και της αποτελεσματικής θεραπευτικής αντιμετώπισης.
Αναντικατάστατη η δια ζώσης πληροφόρηση
Από την πλευρά του, ο υπεύθυνος του σχολείου ασθενών, καρδιολόγος Κώστας Μπακογιάννης επισημαίνει ότι «είναι πλέον κοινώς αποδεκτό ότι η υπερπληροφόρηση και η λάθος πληροφόρηση, κυρίως μέσω του διαδικτύου, προκαλούν δυσφορία και αίσθημα απόγνωσης. Για να λυθούν οι απορίες χρειάζεται η δια ζώσης πληροφόρηση, που είναι αναντικατάστατη, διότι είναι διαδραστική. Χρειάζεται η εκπαίδευση των ασθενών, αλλά και των φροντιστών τους. Είναι πολύ εύκολο ένας ηλικιωμένος ασθενής που παίρνει 15 χάπια την ημέρα να ξεχάσει κάποιο από αυτά.
Η πιο συχνή αιτία εισαγωγής στο νοσοκομείο για ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια είναι η πλημμελής λήψη της φαρμακευτικής αγωγής. Αυτό μπορεί να αλλάξει με εφαρμογή απλών πρακτικών συμβουλών προς όφελος του ασθενούς και των οικονομικών της υγείας, όταν ο ασθενής και το οικογενειακό περιβάλλον του είναι καλά ενημερωμένοι».
Ο ίδιος συμπληρώνει ότι «φιλοδοξία μας είναι να συνεχιστεί η δια ζώσης προσπάθεια και με άλλους ασθενείς ώστε να δημιουργούνται συνεχώς περισσότεροι πρεσβευτές για τη διάχυση της σωστής πρακτικής που πρέπει να ακολουθούν οι καρδιολογικοί ασθενείς. Ο καλύτερος σύμβουλος είναι ένας ασθενής που θα μιλήσει σε άλλον ασθενή για το πρόβλημα που μοιράζονται και οι δύο από ότι ένας επιστήμονας».
Η ημερίδα
Η ημερίδα περιλαμβάνει παρουσίαση και ανάλυση πρακτικών θεμάτων που αφορούν την καρδιακή ανεπάρκεια και την κολπική μαρμαρυγή, όπως προέκυψαν από την πολύτιμη διάδραση με τους ασθενείς στα σεμινάρια του σχολείου.
Θα απαντηθούν τα ερωτήματα:
• Πώς καταλαβαίνω ότι έχω πρόβλημα; Αρχικές ενοχλήσεις.
• Πού πρέπει να απευθυνθώ;
• Ποια είναι τα πρώτα «βήματα»;
• Ποιες είναι οι θεραπευτικές επιλογές;
• Πώς πρέπει να ζω με τη νόσο;
• Χρησιμοποιώ τις νέες τεχνολογίες; Τι εμπιστεύομαι και τι όχι
• Πώς φροντίζω τους δικούς μου ανθρώπους που πάσχουν;
Την ημερίδα μπορούν να παρακολουθήσουν όσοι θέλουν να ενημερωθούν με πρακτικό τρόπο, ασθενείς και φροντιστές.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Πρόγραμμα ημερίδας
Ο ρόλος του σχολείου των καρδιολογικών ασθενών
Βασίλειος Βασιλικός, καθηγητής καρδιολογίας ΑΠΘ, διευθυντής Γ΄
πανεπιστημιακής καρδιολογικής κλινικής ΑΠΘ, νοσοκομείο «Ιπποκράτειο»
Πρακτικά ζητήματα καρδιακής ανεπάρκειας
Στράτος Θεοφιλογιαννάκος, καρδιολόγος, Γ΄ πανεπιστημιακής καρδιολογικής
κλινικής ΑΠΘ
Μαρτυρίες ασθενών
Τι μάθαμε από το σχολείο καρδιακής ανεπάρκειας
Κώστας Μπακογιάννης, καρδιολόγος υπεύθυνος σχολείου ασθενών και
ιατρείου καρδιαγγειακής πρόληψης και ψηφιακής καρδιολογίας της Γ’
πανεπιστημιακής καρδιολογικής κλινικής ΑΠΘ
Η κολπική μαρμαρυγή από την πλευρά του ειδικού
Χριστόδουλος Παπαδόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής καρδιολογίας ΑΠΘ Γ΄
πανεπιστημιακής καρδιολογικής κλινική ΑΠΘ
Μαρτυρίες ασθενών
Τι μάθαμε από το σχολείο κολπικής μαρμαρυγής
Κώστας Μπακογιάννης, καρδιολόγος υπεύθυνος σχολείου ασθενών και
ιατρείου καρδιαγγειακής πρόληψης και ψηφιακής καρδιολογίας της Γ’
πανεπιστημιακής καρδιολογικής κλινικής ΑΠΘ
Διαδραστική συζήτηση
Συμμετοχή συνεργατών της κλινικής:
Αντώνης Αντωνιάδης, καρδιολόγος, ακαδημαϊκός υπότροφος
Γ΄ πανεπιστημιακής καρδιολογικής Κλινικής
Γεώργιος Γιαννόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Γ’ πανεπιστημιακής
καρδιολογικής κλινικής ΑΠΘ
Στέργιος Τζήκας, αναπληρωτής καθηγητής Γ΄πανεπιστημιακής καρδιολογικής
κλινικής ΑΠΘ
Κώστας Τριανταφύλλου, επιμελητής ΤΕΠ και συνεργάτης Γ’ πανεπιστημιακής
καρδιολογικής κλινικής
Προοπτική και σχεδιασμός για το σχολείο καρδιολογικών ασθενών
του 2023
Βασίλειος Βασιλικός, καθηγητής καρδιολογίας ΑΠΘ, διευθυντής Γ΄
πανεπιστημιακής καρδιολογικής κλινικής, νοσοκομείο «Ιπποκράτειο»