Mandala!
Πρόκειται για μια σανσκριτική λέξη, που σημαίνει “κύκλος”. Συναντάται κυρίως στον ινδουισμό και το βουδισμό.
Ωστόσο, χρησιμοποιείται και ως μία από τις θεραπευτικές μεθόδους της αναλυτικής (γιουνγκιανής) ψυχολογίας.
Ο Γιουνγκ εξέτασε ενδελεχώς τη λειτουργικότητα του συμβόλου της mandala και περιγράφει πολυάριθμα παραδείγματα από διάφορα μέρη του κόσμου. Η λειτουργία της περιγράφεται ως εστίαση του ψυχικού πεδίου ή ως ενίσχυση και ενδυνάμωση της συγκέντρωσης.
Το βασικό ψυχολογικό μοτίβο της mandala είναι το κέντρο της προσωπικότητας, με το οποίο όλα συσχετίζονται, σύμφωνα με το οποίο όλα διευθετούνται και το οποίο αφ ‘εαυτού είναι ένα ενεργειακό εστιακό σημείο. Η ενέργεια του κεντρικού σημείου αποκαλύπτεται στην παρόρμηση της ένωσης με τον Εαυτό. Ο εαυτός περιβάλλεται στην mandala από μια περιοχή που περιέχει ταξινομημένα ζεύγη αντιθέτων, τα οποία συγκροτούν την προσωπικότητα. Στο σύνολό της η mandala περιέχει τη συνείδηση, το ατομικό ασυνείδητο και εκείνη την μεγάλη περιοχή του συλλογικού ασυνείδητου στην οποία εμπεριέχονται αρχέτυπα κοινά για όλη την ανθρωπότητα. Αρκετοί από τους ασθενείς του Γιουνγκ φαίνεται πως εκτίμησαν ιδιαίτερα τα κατευναστικά αποτελέσματα αυτών των εικόνων, οι οποίες υπογραμμίζουν την πληρότητα, την τάξη και την ισορροπία. (via)
Τα σχέδια mandala μπορούν να λειτουργήσουν κατευναστικά όχι μόνο για ενήλικες, αλλά και για αρκετά παιδιά. Προσωπικά, τα έχω χρησιμοποιήσει πολλές φορές αντί για τα κλασικά παιδικά ασπρόμαυρα σχέδια με τηλεοπτικούς ή κινηματογραφικούς ήρωες.
Η δομή που έχουν τα συγκεκριμένα σχέδια ενισχύουν την εξάσκηση της συγκέντρωσης της προσοχής, βοηθούν στην ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας και της οπτικής διάκρισης, ενώ μπορούν να γίνουν άπειρα παιχνίδια συνδυάζοντας και την ικανότητα της παρατηρητικότητας!
Απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας. Υπάρχουν τόσο απλά όσο και πιο απαιτητικά σχέδια.
Να μερικά ενδεικτικά παραδείγματα, με σειρά από το απλό στο πιο σύνθετο:
Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό των σχεδίων mandala που έχω εντοπίσει είναι ότι έχουν πολύ θετικά αποτελέσματα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα παιδιών με υπερκινητικότητα, έλλειψη προσοχής, αδυναμία συγκέντρωσης, κλπ. (όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα / ΔΕΠ-Υ).
Υ.Γ. Σχεδόν πάντα καταλήγω να ζωγραφίζω mandala μαζί με τα παιδιά…Είναι απλώς πολύ δύσκολο ν’ αντισταθείς 🙂